نگهداری

کاربرد زئولیت در آکواریوم

زئولیت یک ماده معدنی جاذب و متخلخل بوده که عمدتا از ترکیبات سیلیس و آلومینیوم تشکیل گردیده است. زئولیت ها جذب و نگهداری انواع مواد نامطلوب را داشته و در این کار بسیار به اسفنج های جذب کننده آب  شبیه هستند.

البته نباید فراموش گردد که برخی زئولیت ها به خاطر آرایش مولکولی خود به طور تخصصی تری عمل می نمایند مانند Clino یا Clinoptilolite  یک فرم طبیعی از زئولیت ها است که میل ترکیبی بالایی برای جذب آمونیاک دارد .

به یاد داشته باشید که زئولیت ها در آکواریوم نقش عمده ای را برای جذب آمونیاک بازی خواهند کرد اما این کارایی زمانی بالقوه می گردد که آنها را به موقع جایگزین یا شارژ نمایید. به طور عادی باید زئولیت ها را مالهی یکبار با زئولیت های جدید جایگزین  نمود البته در زمانی که شما با بهحران آمونیاکی در آکواریوم خود روبرو هستید باید این مدت را به دو هفته تقلیل داد. عدم  تعویض به موقع زئولیت ها موجب اشباع شدن آنها و در نتیجه عدم جذب آمونیاک و در نهایت  از کار افتادن این ماده مفید می گردد .

زئولیت ها هم به طور طبیعی یافت می گردند و هم به طور مصنوعی و صنعتی قابل ایجاد می باشند . هنگام انتخاب زئولیت برای آکواریوم خود باید حتما از انواع مخصوص آن که مختص آکواریوم آب شیرین و یا آب شور می باشد بهره ببرید . برای مثال در بازار امروز برخی از زئولیت های مخصوص بستر گربه را به عنوان زئولیت آکواریوم به فروش می رسانند که باید در استفاده از آنان تجدید نظر نمود.

کارشناسان توصیه می کنند که بهتر است زئولیت را به طور مقطعی استفاده نمود و پس از عبور از موارد مشکل ساز آنها را از مخزن خارج نموده و از زغال اکتیو به عنوان جایگزینی مناسب بهره برد.فراموش نکنید که در زمان استفاده از زئولیت باید از مصرف نمک در آب آکواریوم خودداری نمود تا از کارایی زئولیت ها کاسته نگردد .

کاربرد زئولیت در آکواریوم

در فروشگاه های آکواریوم زئولیت ها به عنوان یک افزودنی موثر در فیلتر آب عرضه می گردنداین مواد هم به صورت طبیعی (سنگ های آتش فشانی) و هم به صورت مصنوعی موجود می باشند. زئولیت می تواند در جذب آمونیاک و سایر ترکیبات نیتروژنی موجود در آب تاثیر فراوان بگذارد. . باید به این نکته توجه نمود که بعلت میل ترکیبی زئولیت با کلسیم متاسفانه این مواد در آب های سخت خاصیت خود را به سرعت از دست خواند داد .البته باید توجه داشت که این خاصیت (جذب کلسیم )و همچنین حذف  ترکیبات نیتروژن دا ر کمک شایانی به عدم رشد جلبک ها در آکواریوم خواهند کرد.از دیگر خواص زئولیت ها می توان به کمک به تثبیت  ph آب آکواریوم و جذب فلزات سنگین و فنول ها اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید